|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 8:17:32 GMT 1
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 8:29:04 GMT 1
Askebo gård Ett hus med tre rum och en bredvidliggande avdelning för djurhållning. perfekt för tex getter. Langebro gårds kompost ligger inom bekvämt räckhåll. Huset ligger nära vandringsleden, varför viss oro, ibland även nattetid kan uppstå. Huset är vattentätt och det fläktar skönt inomhus de varmaste dagarna. I sängen ligger madrasser som rymmer 2-4 personer. I huset finns tyvärr ingen godkänd eldstad i nuläget. Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 8:46:24 GMT 1
Torgrims Torp Ett underbart litet hus i en lugnare, lite mer avsides del av byn. Ett mysigt allrum, med underslaf och överslaf. Madrasser och bolster finns i båda slafarna. Huset är det som ligger mest i skugga av byns hus. Ganska långt från vandringsleden, vilket bidrar till det lugnare läget. Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 8:52:03 GMT 1
Byns enda åker. Förra året växte där lin. (De skira blå blommorna är linblommor) Åkern ligger på höger sida när man kommer in i byn längs vandringsleden från söder. I bakgrunden ser man delar av byggnaderna på Langebro gård. Langebro gård vill gestalta ett lantbruk med både odlingar och en hage för djur. Gården består av flera byggnationer: Boningshus, eldplats, fasta bord/bänkar under tak, eldgrop med påbörjat tak, härbre på stolpar. Dessutom finns där en kompost, 2 branddamm och odlingar. Huset är av Nytegstyp. Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 9:08:01 GMT 1
Huset har troligen byns mest vikingatida byggstil? Ett stort torrt rum, med madrasserad bädd. Beläget mitt i Gladsheims by, nära till både vattenpumpen och värdshuset. Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 9:14:39 GMT 1
Utsikten är en gård med ca 4 sängplatser, och sovloft för ca 6 pers. Torrt och vindtätt hus. Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 9:39:29 GMT 1
Direkt till vänster uppe på en höjd när man kommer in i byn söderifrån, ligger Juneborg Gård, ett 1100-tals hus med balkong. Attachments:
|
|
|
Post by stefan on Mar 29, 2011 13:46:58 GMT 1
Är det någon som har varit uppe i byn och tittat nu sedan inlandsisen dragit sig tillbaks?
Jag är lite nyfiken på om taken, framförallt på Langebro, är intakta :S
|
|
|
Post by catharina levinsson on Apr 1, 2011 9:19:54 GMT 1
dom är finfina. jag har ett foto från i februari någonstans ...
|
|
|
Post by catharina levinsson on Apr 1, 2011 9:45:22 GMT 1
Ingången till Langebro gård visar tydligt på det härliga snödjupet! Attachments:
|
|
|
Post by Mäster Ulv on May 12, 2011 20:25:52 GMT 1
en bild jag har Attachments:
|
|