|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 11:49:06 GMT 1
Jag har försökt hitta säkra källor till vilka höns som kan anses mest tidstypiska. Jag valde till slut att skaffa Aldis i DöH några hönor av rasen "Gammalsvensk dvärghöna" fast tydligen skulle jag satsat på Åsbohönsen .... Källa : www.alternativ.nu/index.php?topic=63447.0"Tamhöns kom till södra delen av "Sverige" omkring år 0. Det äldst daterade benfyndet hittades på Malmö kyrkogård och är daterat till denna tidpunkt. Självklart var det inga indiska djungelhöns som "flugit" hit. Domestikationsprocessen och spridningsvägarna är långa. Tillsammans med Ingemar Persson Eketorps fornborg och benforskare Johannes Lepiksaar konstaterades att benbynden från bosättningarna på öländska Eketorp (runt vikingatid) var mer eller mindre identiska med inskickade och vetenskapligt undersökta benfragment från åsbohöns. Färgerna på fjädrar, näbb och ben varierade redan på spridningsvägen många århundraden tidigare så att vi ser på bysantinska målningar gula ben på tamhönsen. För enkelhetens skull är det bara att kolla vägg- och takmälningar som finns på Upplandsmuseet från de äldre svenska stavkyrkorna där svarta, röda och till och med ljusgula tuppar finns avmålade. " Attachments:
|
|
|
Post by catharina levinsson on Mar 29, 2011 11:54:08 GMT 1
På SKL:s hemsida finns bilder på Åsbohönan. Dom är ganska lika ... fakta och bild- länk för Åsbohönan: kackel.se/lantras_hons.htmlAttachments:
|
|
|
Post by fiskinfluensan on May 22, 2011 9:54:41 GMT 1
Höns på lajvet med andra ord? Vad underbart! Inget skapar bättre atmosfär än djur på lajv, samt gärna några tultande barn
|
|
|
Post by emund on Dec 20, 2011 18:15:50 GMT 1
jag håller fullständigt med, de skapar bättre atmosfär bara genom att finnas!
|
|