|
Post by jensfriberg on May 26, 2011 10:38:39 GMT 1
Många fryser på lajv så jag skulle vilja starta en tråd om att vara varm på lajv.
Kalla sura lajvare har tråkigare och ÄR tråkigare att spela med.
För det första Kläder, tält etc kan aldrig göra dig varm. De kan bara hjälpa dig att spara på värme du redan har.
Det finns stort sett fyra saker som kan värma dig Mat Sol Eld Andra lajvare
Om du fryser bör du uppsöka någon av dessa.
Gå INTE till tältet eller till varmare kläder. Om du redan är kall måste du få mer värme genom eld, mat, sol eller lajvare.
Du kan så klart ta på dig lite mer också, men du måste uppsöka tex mat först.
Ta av fuktiga kläder. Du torkar fortare utan dem och de torkar fortare utan dig. Häng upp fuktiga kläder
|
|
|
Post by catharina levinsson on May 26, 2011 11:28:47 GMT 1
bra tråd ! morgonen - stönigt och fruset är det. - tvingar mina barn att äta och röra sig. mitt tips: I värdshuset finns goo värme vid grötkastrullen. Helga tar säkert gärna emot hjälp av någon som vill sitta vid elden och röra i grytan åt henne mvh "frusen"
|
|
|
Post by fiskinfluensan on May 26, 2011 11:40:32 GMT 1
Att gå och småäta lite är bra om man fryser. Vill även poängtera vikten av att ha varma, torra fötter. Även om du är välklädd kommer du frysa om inte fötterna är glada. Väl smorda skor och ett par hosor eller strumpor av ull är guld värt!
|
|
|
Post by lillith on May 26, 2011 12:02:10 GMT 1
Instämmer med Fiskinfluensan. Varma fötter gör mycket. Din bästa vän när det gäller att hålla värmen är ylle! Det isolerar även när det blivit blött.
Skoknep: Om dina fina lädersulade skor blivit blöta, torka dom INTE vid elden. Vet inte om någon är sugen på alla detaljer om förlimmning och läderhärdning och sånt här, så vi nöjer oss med att säga att lädret kan bli hårt, sprött och skört. Så att torka skor fort är en dålig idé. Vad som däremot brukar fungera bra är att ha innersulor eller skofoder i ull. Dels håller det dina fötter torra längre efter att skorna blivit blöta och varma längre efter att yllet blivit blött. Men framförallt kan man ta ur sulan/fodret och torka det vid elden. Ylle tål nämligen fint att torkas fort och varmt. Dessutom håller det inte fukt speciellt bra, så dunstningen blir snabb och effektiv. Har man dessutom en extra uppsättning sulor kan man växla mellan dom så man använder det andra paret medan dom första ligger på tork. På så sätt kan man hålla fötterna varma och torra även efter att skorna blivit blöta. Sydda hosor, nålbundna sockar eller fotlappar av ylle är också trevligt att ha.
|
|
|
Post by jensfriberg on May 26, 2011 12:14:42 GMT 1
Vilka andra slags hosor finns det?
|
|
|
Post by stefan on May 26, 2011 22:18:49 GMT 1
Men på detta lajv heter hon väl Tora..?
|
|
|
Post by stefan on May 27, 2011 8:14:49 GMT 1
Bra tråd så jag får väl göra ett vettigt bidrag. Se till att ha sovsakerna och de kläder du sover i torra. Det kan vara lockande att sätta på sig sin sista uppsättning torra kläder när himlen börjar klarna. Gör inte det, utan se till att du har dina sovkläder torra.
En annan sak som är lätt att slarva med är att bädda. Det är dumt, för även om taket/tältet är tätt så ligger sovsakerna och drar åt sig fukt från den omgivande luften, speciellt om du har sovsaker av bomull. Så se till att rulla ihop dina sovsaker ordentligt i ett torrt hörn och täck dom med något vattenavvisande, såsom ylle.
Nu kommer jag häda lite, med risk att bli hudflängd av de renläriga. Ylle är ett bra material. Men jag kan slå ett slag även för fleece (fulast av de fula tygerna?). Man KAN hitta fleece som ser okej ut vid en flyktig blick. Om det är sovsaker som inte ska synas så mkt så är en snyggare fleece ett bra val, för det är oerhört vattenavvisande.
|
|
|
Post by catharina levinsson on Jun 1, 2011 14:24:49 GMT 1
Men på detta lajv heter hon väl Tora..? du har rätt stefan .... jag och hennes namn därför jag kallar henne Helga-Tora-Lotta ibland
|
|
|
Post by emund on Nov 19, 2011 9:53:20 GMT 1
Jag kan tipsa plastpåsar om fötterna, innanför kängorna (eller vad man nu har på fötterna) lite fusk, men ack så tacksamt
|
|